Rozpoczęła się przebudowa skrzyżowania drogi krajowej 49 z ul. Szaflarską w Nowym Targu. Prace zgodnie z harmonogramem powinny być zakończone pod koniec listopada. Wszystkie prace – jak zapewnia GDDKiA – mają być tak prowadzone, aby minimalizować utrudnienia.
Prace obejmują nie tylko wymianę nawierzchni, ale i budowę tzw. kanału technologicznego, przebudowę sieci elektrycznej oraz oświetlenia ulicznego. W planie jest także budowa pasa lewoskrętu od strony Jurgowa oraz przebudowa sygnalizacji świetlnej.
Koszt przebudowy wynosi 2 mln 620 tys. złotych. Natomiast wszelkie utrudnienia są dostosowane do etapu prac. Podczas budowy kanału technologicznego zaplanowano zamknięcie chodnika i przejście drugą stroną jezdni, także podczas przebudowy sieci elektrycznej oraz oświetlenia ulicznego – zamknięcie chodnika i zawężenie prawej jezdni do jednego pasa ruchu. Natomiast podczas budowy pasa lewoskrętu od strony Jurgowa – zawężenie prawej lewej jezdni do jednego pasa ruchu. Z kolei podczas przebudowy sygnalizacji świetlnej – zamknięcie fragmentu chodnika i w miarę potrzeby zawężenie jezdni, a w trakcie wymiany nawierzchni na tarczy skrzyżowania i drodze krajowej 49 – zawężenie do jednego pasa ruchu, ręczne kierowanie ruchem.
Trwają prace projektowe obwodnicy miasta drogi krajowej 49 w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Są na różnym etapie zaawansowania.
Opracowane zostały już trzy warianty przebiegu trasy oraz uzgodniono analizę i prognozę ruchu. Wykonano także inwentaryzację fotograficzną obszaru, na którym planowana jest nowa droga. Odbyły się już też spotkania informacyjne z mieszkańcami oraz przedstawicielami władz samorządowych i sąsiadującego z obwodnicą lotniska.
Do zaopiniowania została też przedłożona ocena wpływu inwestycji na bezpieczeństwo ruchu. – Trwają obserwacje przyrodnicze, opracowywane jest studium geologiczno-inżynierskie, dokumentacja geofizyczna i dokumentacja hydrogeologiczna, a także sporządzany jest raport z prezentacji społecznych – wyjaśnia Iwona Mikrut, rzecznik prasowy GDDKiA.
Podkreśla że gotowa jest umowa na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Koncepcja programowa została już podpisana 15 października 2020 r. z firmą Multiconsult Polska. – W sierpniu 2022 r. planowane jest złożenie wniosku o uzyskanie DŚU, natomiast uzyskanie decyzji i tym samym zakończenie tego etapu prac zaplanowano na czerwiec 2023 r.
– Podstawowym celem budowy obwodnicy Nowego Targu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 49, po zjeździe z drogi krajowej nr 47.Inwestycja ta pozwoli na wyprowadzenie ruchu dalekobieżnego, często turystycznego, na drogę krajową nr 49 w kierunku Białki Tatrzańskiej i granicy ze Słowacją, z ominięciem miasta.
http://podh.naszekgw.pl/wp-content/uploads/2021/09/2-warianty-obw.-N.Targu_.jpg